TRK 502 X jest pierwszym modelem Benelli w gamie „adventure”. Adventure oznacza motocykl sprawny w terenie i wygodny na długich trasach.
Nieodparcie nasuwa się chęć porównania TRK 502 X do większego w gamie TRK 702 X. Nazwanie 502 X „mniejszą” wersją modelu TRK 702 X nie jest logicznie poprawne. Mimo wielu podobieństw jak wielkość kół, charakter czy ogólnie przeznaczenie, oba modele różni wbrew pozorom sporo. Przede wszystkim 502 X nie jest tak naprawdę mniejszy od 702 X. Model 502 X posiada większy rozstaw osi, wyższą i bardziej rozbudowaną przednią szybę ma też seryjnie gmole czego model 702 X nie posiada.
Ma również nieznacznie wyżej położone siedzenie kierowcy oraz prześwit większy o centymetr w porównaniu do 702 X. Mniejszy w 502 X jest oczywiście silnik oraz tak zwana ładowność czyli dopuszczalne obciążenie: TRK 702 X uniesie 190 kg natomiast 502 X niewiele mniej bo 162 kg. Nie da się zatem porównać obu modeli oczekując odpowiedzi który jest lepszy. Są to motocykle dostosowane do różnych warunków.
TRK 502 X niedawno został nieco odświeżony. Pojawiła się nowa grafika, podświetlane przełączniki na kierownicy oraz nowe lusterka z logo TRK. Na tym jednak nie koniec. Jest też nowa regulowana kierownica, wygodniejsze siedzenie i nowy tylny bagażnik wykonany ze stopu aluminium.
TRK 502 X napędza doskonały i sprawdzony dwucylindrowy silnik o pojemności 500 cm3. Nad każdym jego cylindrem są 4 zawory a nad nimi dwa wałki rozrządu (DOHC). Wibracje silnika niweluje skutecznie wałek wyrównoważający. Wysoki stopień sprężania oznacza wysoką sprawność silnika. Zaprojektowana we Włoszech pięćsetka rozwija 48 KM i 46 Nm. W połączeniu z sześciobiegową przekładnią zapewnia motocyklowi nieprzeciętną dynamikę.
Strukturę nośną TRK 502 X oparto na przestrzennej ramie kratownicowej zapewniającej bardzo dużą sztywność. Przednie koło ujmuje widelec teleskopowy typu „upside down” o rurach nośnych średnicy 50 mm i skoku 140 mm. Z tyłu pracuje dwuramienny wahacz wleczony wsparty na pojedynczym, centralnym elemencie resorująco-tłumiącym o regulowanej sile tłumienia i napięciu sprężyny. Oba zawieszenia zapewniają doskonałe prowadzenie kół i skutecznie izolują resztę motocykla od nierówności drogi.
Nad pracą trzech zacisków układu hamulcowego czuwa system ABS. Dwa dwutłoczkowe zaciski współpracują z dwiema tarczami o średnicy 320 mm umieszczonymi przy przednim kole. Z tyłu pracuje jedna tarcza o średnicy 260 mm. Siłę hamowania z łatwością dozuje się bardzo precyzyjnie.
Koła już „tradycyjnie” w TRK z iksem są szprychowane, z przodu obręcz o średnicy 19 cali, z tyłu 17.
W standardzie TRK 502 X posiada wysoką przednią szybę skutecznie chroniącą przed wiatrem kierowcę i pasażera. Sprawia to, że nawet długie godziny spędzone za kierownicą stają się przyjemnością. Aby tej przyjemności za często nie przerywać TRK 502 X zabiera na pokład 20 litrów benzyny. Taka jej ilość daje możliwość przejechania niemal 500 km!
Dlaczego w terenówkach stosuje się szprychy? Szprychowane obręcze zapewniają niezbędną w terenie elastyczność a więc większą niż obręcze odlewane ze stopów odporność na udary – bez ryzyka wygięcia samej obręczy. Przemyślane rozwiązania na każdym kroku.
Kształt przedniej szyby to wynik testów prowadzonych w tunelu aerodynamicznym. Stylistyczna fantazja i inżynierska precyzja.
Źródło napędu TRK 502 X to zestaw najbardziej zaawansowanych rozwiązań silnikowych: dwa wałki rozrządu, cztery zawory na cylinder, wysoki stopień sprężania, nie bojące się wysokich temperatur wydajne chłodzenie cieczą z wymiennikiem ciepła olej – ciecz, oddzielny dla obu cylindrów wtrysk paliwa i wałek wyrównoważający.
Układ wydechowy współczesnych motocykli to wynik zaawansowanych prac nad ekologią, efektywnością, akustyką, estetyką i trwałością. W TRK 502 X dochodzi jeszcze praktyczność i włoski styl.
This will close in 0 seconds